Šta je i-Size?
i-Size, ili R129 je nova regulativa auto sedišta koja će u budućnosti zameniti ECE R 44 04. i-Size standard je stupio na snagu 2013. godine, a za sad su auto sedišta i po jednom i po drugom standardu ispravna i mogu da se kupuju i koriste. Kada će i-Size postatni primarni standard zavisi od više faktora, naročito što ne trebaju samo proizvođači bebi opreme da usaglase proizvodnju, već i proizvođači automobila. Od momenta kada je stupio na snagu, do danas je prošlo 8 godina, tako da do momenta kada R129 postane glavni standard može proći još dosta godina.
i-Size se najviše odnosi na auto sedišta za bebe i decu od 0-4 godine, tj na postizanje dodatne bezbednosti za male putnike tog uzrasta, i razvijen je na osnovu najnovijih istraživanja o bezbednosti dece u automobilu. Pre nego što neko auto sedište dobije i-Size oznaku (koja je dokaz da je usaglašeno sa R129 standardom), ono mora da prođe rigorozne testove pre nego što se pojavi na tržištu.
Koje su glavne novine u odnosu na ECE R 44 04?
-
Bolja zaštita glave i vrata
-
Povećana sigurnost u slučaju frontalnog i bočnog udara
-
Obezbeđuje da se dete do 15 meseci vozi suprotno od pravca vožnje
Jaja sedišta (grupa 0+) standarda ECE R 44 04 imaju ovu opciju vožnje od 0-13 kg, ali nisu dovoljno velika da bi se u njima vozila beba od 15 meseci.
-
Obavezno dolazi sa Isofix bazom
Isofix baza garantuje ispravnu instalaciju auto sedišta u automobil. Pojedini modeli sedišta ECE R 44 04 standarda ne dolaze sa Isofix bazom, ali kod mnogih može posebno da se dokupi, što roditelji zbog često visokih cena izbegavaju. Sama baza u tom slučaju ne transformiše ECE R 44 04 u i-Size, jer pored baze moraju i drugi kriterijumi da se zadovolje.
Postoje slučajevi gde je i to moguće, poput naših RAC Port auto sedišta, koje kada se koristi uz bazu postaje i-Size, ali ti slučajevi su retki i treba dobro obratiti pažnju da li auto sedište osim Isofixa zadovoljava i sve ostale R129 kriterijume.
Korišćenje auto sedišta bez Isofix baze znači da ono mora da se montira i obezbedi uz pomoć pojaseva automobila. Takva montaža je bezbedna ukoliko je montirano i zategnuto sve kako treba, ali ukoliko se montira pogrešno samo sedište gubi svoje zaštitničke performanse tokom vožnje i eventualnog udara. Isofix jednom postavite u auto, i vadite i stavljate sedište u njega na jedan klik. Uvek ste sigurni da je sve bezbedno i kako treba. Pojaseve morate svaki put da proveravate i ponovo zatežete .
Spomenuli smo na početku teksta da i proizvođači automobila moraju da usaglase svoju proizvodnju sa R129 standardom. To znači da svi automobili proizvedeni od 2013. godine moraju da imaju Isofix slotove, pa kad svi automobili i sva auto sedišta budu imala Isofix sisteme, više neće biti problema sa kompatabilnošću auto sedišta i automobila.
-
Prolazi kroz testove bočne zaštite
Organizacije potrošača godinama unazad testiraju bočnu zaštitu auto sedišta. ECE R 44 04 standard ima kriterijume bočne zaštite koji moraju da se ispoštuju, ali samo testiranje nije obavezno. Da bi auto sedište dobilo i-Size oznaku, ono mora da zadvolji sve kriterijume bočne zaštite iz R129 standarda i da prođe test bočne zaštite.
-
Visina deteta
Za razliku od ECE R 44 04 standarda koji ima definisanu kilažu deteta, R129 se vodi visinom deteta. Ima naravno i maksimalnu težinu za sedišta, ali vođenje po visini znači duže korišćenje jednog sistema sedišta.
Sve gore navedene stavke koje označavaju razlike između i-Size i ECE R 44 04 regulative ne znači da morate da kupite novo sedište, ili da kupujete samo i-Size auto sedišta zbog njihovih rigoroznijih bezbednosnih standarda.
Razmislite da uložite u Isofix bazu ukoliko kupujete jaje sedište, ili se posvetite detaljnim proverama pojaseva automobila i ispravnom montažom istih sa auto sedištem. Naročito ukoliko Vaš automobil nema Isofix sitem. U budućnosti, pri kupovini novog automobila obratite pažnju da li na zadnjem sedištu ima Isofix sistem koji je označen i-Size oznakom- to znači da je pod automobila dovoljno jak da izdrži teleskopsku nogaru auto sedišta.
Iako mnoga sedišta većih grupa (1/2/3) za sada nisu proizvedena prema i-Size regulativi koja se uvodi postepeno, izbegavajte da u sedišta koja su od 9+, i koja se koriste u pravcu vožnje, postavljate dete tog uzrasta u sedište. Takva sedišta su napravljena za bebe koje su izuzetno visoke, a bez većih promena u težini. Za decu i bebe normalne visine i težine, minimum za vožnju u pravcu kretanja automobila je 15 meseci, a najbezbednije je da počnu od četvrte godine.
Bezbednost vaše bebe je Cosatto-ova obsesija. To znači da možete da budete sigurni da su svi Cosatto proizvodi testirani i više nego što Evropski sigurnosni standardi zahtevaju. To je samo početak.
Njihov posvećeni tehnički tim pregleda proizvode iznova i iznova, i tek kad proizvod odgovara najstrožnijim sigurnosnim zahtevima, prelazi se na testiranje proizvoda uživo u skladu sa pretpostavljenim periodom korišćenja. Na kraju pravi korisnici (roditelji) testiraju proizvod pre nego što bude dostupan svima.
Cosatto stalno pregleda, redizajnira i testira njihove proizvode zajedno sa vodećim Evropskim nezavisnim organima za inspekciju, kao i sa krajnim korisnicima.
Na ovom linku možete da pogledate sva Cosatto auto sedišta.
Na ovom linku možete da pogledate i-Size auto sedišta za uzrast 0-15m
Na ovom linku možete da pogledate i-Size auto sedišta za uzrast 0-12 godina